Większość ludzi, tych dużych i tych małych, jest wzrokowcami, czyli lepiej zapamiętuje to, co zobaczy. Zdarza Wam się pisać dwie wersje wyrazu, co do pisowni którego macie wątpliwości i wybierać tę wersję, która "lepiej wygląda"? To nic innego, jak zapamiętany wzrokowo wyraz, który do Was "przemawia"...
Obecnie wiele dzieci ma problem z zapamiętywaniem informacji, które usłyszy. Na słabszą (od wzrokowej) pamięć słuchową nakłada się "kultura obrazkowa" i mamy gotowy przepis na trudności w zapamiętywaniu. No dobra, a jak sobie z tym radzić? Oczywiście bawiąc się! Zabawa jest dobra na wszystko, wystarczy dobrać odpowiednie rekwizyty i zabawy i ... do dzieła! Wiele zabaw z "Zabaw słowami" doskonale się do tego nadaje, są też inne. Dziś garść inspiracji z tego zakresu:
2. Wyklaszcz rytm
4. Obrazki
7. W mojej walizce mam…
Dorosły wypowiada początek zdania: W mojej walizce mam… i wymienia jakiś przedmiot (np. w mojej walizce mam książkę). Dziecko powtarza początek zdania, to co wymienił dorosły i dodaje coś od siebie (np. w mojej walizce mam książkę i telefon). Dorosły powtarza początek zdania, to co wymienił sam, to co dodało dziecko i dodaje coś od siebie (np. w mojej walizce mam książkę, telefon i kwiatek). Dziecko powtarza wszystko i dodaje coś nowego itd. Im bardziej śmieszne przedmioty dodajemy, tym łatwiej je zapamiętać.
8. Jaka kolejność
10. Wieża z klocków
Dorosły odczytuje dziecku instrukcję, jak ma wyglądać wieża z klocków. W zależności od wieku i możliwości ucznia powtarza ją dwu- lub trzykrotnie. Następnie dziecko próbuje narysować wieżę według tego, co zapamiętało.
13. Utwórz zdanie
1. Zapamiętaj dźwięk
Przygotowujemy
przedmioty wydające różne dźwięki, np. dzwonek, szklanka z łyżeczką, nożyczki,
gwizdek. Dziecko zapoznaje się z odgłosami, jakie wydaje każda rzecz. Następnie
zamyka oczy, a dorosły wydaje dźwięki kilkoma przedmiotami. Czynność można
powtórzyć raz lub kilkakrotnie – w zależności od wieku i możliwości dziecka.
Dziecko otwiera oczy i próbuje odnaleźć przedmioty, które usłyszało i odtworzyć
dźwięki w takiej samej kolejności.2. Wyklaszcz rytm
Jedna osoba klaszcze jakiś rytm, druga osoba powtarza go. Można urozmaicić zabawę zapisując rytm, a potem go odtwarzając lub wyklaskując rytm, a zadaniem drugiej osoby jest wyklaskanie go (np. ooo o, oo oo). Jeszcze inną odmianą jest ustalenie, że np. ! to tupnięcie, # to uderzenie w stół, a o to klaśnięcie, zapisanie rytmu i wspólne odtworzenie (np. ## o !!!).
3. Powtórz sylaby
Dorosły
wypowiada ciąg sylab, następnie prosi dziecko o powtórzenie w tej samej
kolejności, np.: ba, pa, da, ga, ma, na. Można zacząć od dwóch sylab i
stopniowo zwiększać ich liczbę w zależności od możliwości ucznia.3. Powtórz sylaby
4. Obrazki
Dorosły
przedstawia dziecku kilka obrazków (np. na jednym słoń, na drugim talerz itd.).
Dziecko mówi co na nich widzi, następnie miesza je i układa rysunkami do dołu.
Dorosły wypowiada nazwy obrazków w określonej kolejności (w razie potrzeby
powtarza), a dziecko ma odkryć obrazki i ułożyć je według zapamiętanej kolejności.
5. Powtórz zdanie
5. Powtórz zdanie
Dorosły
mówi proste zdanie i poleca dziecku powtórzenie go, ale do każdego wyrazu
dodając określoną sylabę. W miarę możliwości należy mówić coraz dłuższe zdania.
Przykład: Tata poszedł do kina.
Powtórz to zdanie, dodając na początku każdego wyrazu sylabę (pa) – patata
paposzedł pado pakina.
6. Nauka wierszy
Dziecko
słucha recytowanego przez dorosłego wiersza. Następnie rytmicznie powtarza
pojedyncze wersy. Na koniec stara się zapamiętać i powtórzyć wiersz. Do tego
ćwiczenia należy wykorzystać krótkie wierszyki, np.: „Zwierzyniec” Jana
Brzechwy.6. Nauka wierszy
7. W mojej walizce mam…
Dorosły wypowiada początek zdania: W mojej walizce mam… i wymienia jakiś przedmiot (np. w mojej walizce mam książkę). Dziecko powtarza początek zdania, to co wymienił dorosły i dodaje coś od siebie (np. w mojej walizce mam książkę i telefon). Dorosły powtarza początek zdania, to co wymienił sam, to co dodało dziecko i dodaje coś od siebie (np. w mojej walizce mam książkę, telefon i kwiatek). Dziecko powtarza wszystko i dodaje coś nowego itd. Im bardziej śmieszne przedmioty dodajemy, tym łatwiej je zapamiętać.
8. Jaka kolejność
Dorosły
wypowiada ciąg wyrazów powiązanych ze sobą określoną kategorią lub ciąg wyrazów
nieskojarzonych ze sobą w żaden sposób. Zadaniem dziecka jest powtórzyć wyrazy
w poprawnej kolejności. Przykład: jabłko,
gruszka, śliwka, wiśnia; stół, książka,
chmura, pies, spodnie.
9. Co jest na początku?
Dorosły mówi zdanie. Dziecko
powtarza je. Dorosły prosi dziecko o określenie, w którym miejscu znajduje się
dany wyraz. Przykład: Mama gotuje smaczny
obiad. – w którym miejscu zdania znajduje się słowo „obiad”? (na końcu
zdania). Jurek ma psa - w którym miejscu zdania znajduje się słowo „ma”? (w
środku zdania).9. Co jest na początku?
10. Wieża z klocków
Dorosły odczytuje dziecku instrukcję, jak ma wyglądać wieża z klocków. W zależności od wieku i możliwości ucznia powtarza ją dwu- lub trzykrotnie. Następnie dziecko próbuje narysować wieżę według tego, co zapamiętało.
Poplecenie dla dziecka: Powiem Ci, jaką wieżę zbudowały dzieci, a Ty
spróbuj zapamiętać i narysować dokładnie taką samą.
Dzieci postanowiły zbudować kolorową wieżę z klocków. Najpierw
postawiły cztery niebieskie klocki. Na nich ustawiły trzy czerwone. Następnie
położyły dwa zielone, a na samym czubku znalazł się niebieski. Czy wiesz, jak
wyglądała ta wieża?
11. Ułóż zdanie
11. Ułóż zdanie
Dorosły wypowiada słowa: ma,
klocki, Ala. Dziecko ma z nich utworzyć zdanie „Ala ma klocki”. W podobny
sposób przeprowadzamy ćwiczenia z innymi słowami.
12. Które zdanie dłuższe
Dorosły wypowiada dwa zdania,
zadaniem dziecka jest policzyć wyrazy w każdym z nich i powiedzieć, które jest
dłuższe.12. Które zdanie dłuższe
13. Utwórz zdanie
Dorosły
mówi wyraz i określa jego położenie w zdaniu. Następnie prosi dziecko, aby
ułożyło zdanie, wykorzystując podany wyraz (np.: utwórz zdanie, w którym słowo
„mama” będzie na pierwszym miejscu: Mama lubi czerwony kolor.)
14. Określ miejsce sylaby
14. Określ miejsce sylaby
Dorosły
wypowiada trzysylabowe wyrazy, a następnie określoną sylabę. Prosi dziecko, aby
powiedziało, w którym miejscu w wyrazie (na początku, w środku, czy na końcu)
występuje podana sylaba (np.: có – recz – ka – powiedz, w którym miejscu w
wyrazie znajduje się sylaba „ka”? zwie –
rzę – ta – powiedz w którym miejscu w wyrazie znajduje się sylaba „zwie”?).
Przychodzi Wam coś jeszcze do głowy?
Pozdrawiam październikowo - Elwidu
Pozdrawiam październikowo - Elwidu
PS: Przepraszam Was za wygląd tego posta, ale wcale mnie nie słucha blog...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz