Nudzicie się? Mam nadzieję, że nie. W razie jednak, gdyby pomysły na zabawy powoli wyczerpywały się, podrzucam garść zabaw słowami:
1.Rozwijamy lub skracamy zdania:
Szklanka stoi.
Szklanka stoi na stole.
Brudna szklanka stoi na stole.
Brudna szklanka stoi na stole w kuchni.
Mały biały kotek pije ciepłe mleko.
Biały kotek pije ciepłe mleko.
Biały kotek pije mleko.
Kotek pije mleko.
Kotek pije.
2. Łączymy dwa zdania spójnikami: dobieramy właściwy spójnik i łączymy dwa człony w jedno zdanie (pierwsza osoba wypowiada pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik):
Spóźniłem się do szkoły, bo .....
Chciałem namalować kwiaty, ale...
Jutro wieczorem pójdę na sanki, albo ....
Planowałam zrobić w domu lody, jednak....
Czerwony Kapturek szedł do babci, lecz....
W wakacje pojadę na kolonię i ....
3. Układamy jak najwięcej pytań do zdania:
Wczoraj padał ulewny deszcz.
Kiedy padał deszcz?
Jaki deszcz padał?
Co wczoraj padało?
Co robił deszcz?
Zosia ubierze się jutro w długą czerwoną sukienkę.
Kto ubierze się jutro w długą czerwoną sukienkę?
W co się ubierze jutro Zosia?
W jaką sukienkę ubierze się jutr Zosia?
Kiedy Zosia ubierze się w długą czerwoną sukienkę?
Jaki kolor ma długa sukienka?
4. Określamy, czy zdanie jest prawdziwe, czy nie. Jeśli nie, trzeba podać prawdziwe zdanie, np:
Szklanka stoi.
Szklanka stoi na stole.
Brudna szklanka stoi na stole.
Brudna szklanka stoi na stole w kuchni.
Mały biały kotek pije ciepłe mleko.
Biały kotek pije ciepłe mleko.
Biały kotek pije mleko.
Kotek pije mleko.
Kotek pije.
2. Łączymy dwa zdania spójnikami: dobieramy właściwy spójnik i łączymy dwa człony w jedno zdanie (pierwsza osoba wypowiada pierwszy człon zdania złożonego i proponowany spójnik):
Spóźniłem się do szkoły, bo .....
Chciałem namalować kwiaty, ale...
Jutro wieczorem pójdę na sanki, albo ....
Planowałam zrobić w domu lody, jednak....
Czerwony Kapturek szedł do babci, lecz....
W wakacje pojadę na kolonię i ....
3. Układamy jak najwięcej pytań do zdania:
Wczoraj padał ulewny deszcz.
Kiedy padał deszcz?
Jaki deszcz padał?
Co wczoraj padało?
Co robił deszcz?
Zosia ubierze się jutro w długą czerwoną sukienkę.
Kto ubierze się jutro w długą czerwoną sukienkę?
W co się ubierze jutro Zosia?
W jaką sukienkę ubierze się jutr Zosia?
Kiedy Zosia ubierze się w długą czerwoną sukienkę?
Jaki kolor ma długa sukienka?
4. Określamy, czy zdanie jest prawdziwe, czy nie. Jeśli nie, trzeba podać prawdziwe zdanie, np:
- Wczoraj wieczorem zjadłam śniadanie.
- Jest zima, więc pójdę na dwór w stroju kąpielowym.
- Wróbel siedzi na drzewie i miauczy.
- Lubię jeździć na łyżwach po piasku.
- Kasia robi sok jabłkowy z bananów.
- Kot Basi ma czarne pióra.
- Rybka Stefana mieszka w klatce.
- Ola dostała złą ocenę i pani ją pochwaliła.
- pracowity jak... (mrówka)
- chytry jak...
- żółty jak...
- okrągły jak...
- wierny jak...
- wesoły jak...
- smutny jak...
6. Jedna osoba opowiada o wybranej osobie spośród rodziny, przyjaciół, nie mówiąc o kogo chodzi. Druga osoba ma zgadnąć o kim mowa, np.: To jest osoba, która troszczy się o innych, pomaga im gdy mają problem. Lubi, gdy jej się pomaga i zawsze wtedy pochwali itp.
Mam nadzieję, że pomogłam trochę swoimi pomysłami zabaw. Dajcie znać, co robicie (robiliście lub będziecie robić) w ferie.
Pozdrawiam rozleniwiona urlopowo - Elwidu
Genialne zabawy...juz wiem co zrobić "na nudę" dla mojego 8 latka, świetne pomysły! Dziękuję ��Marysia
OdpowiedzUsuńCieszę się, że znalazłaś coś dla Was. Pozdrawiam
Usuń