Elwidu

Elwidu

środa, 24 stycznia 2018

Zabawy słowami część 5

Feeerie! Już za chwileczkę, już za momencik... Wiem, niektórym właśnie się kończą, ale wrzucam pomysły na zabawy do wykorzystania nie tylko w ferie: 

1.  Które słowo nie pasuje? Dlaczego?
  • łódka, kajak, statek, pociąg
  • jabłko, marchewka, gruszka, śliwka
  • rysuje, gotuje, pisze, czyta
  • ładny, brzydki, miś, czysty
  • skarpetka, spodnie, bluzka, rower
  • musztarda, ołówek, długopis, pióro
  • sobota, styczeń, poniedziałek, piątek
  •  pianino, skrzypce, kubek, trąbka
  • okno, hulajnoga, drzwi, sufit
  • czerwony, zielony, tramwaj, niebieski
Inną odmianą tej zabawy może być wysłuchiwanie, który wyraz nie pasuje, jeśli chodzi o pierwszą głoskę w wyrazie:
  • samolot, sufit, sok, kot
  • miska, szafa, mur, Mateusz
  • kasztan, kapelusz, zeszyt, komputer 
  • okno, fotel, fartuch, fioletowy
  • czekolada, cena, czajnik, czujnik
  • sanki, szyja, szalik, Szymon
2. Wymyślamy zdrobnienia i zgrubienia, np. pies - piesek - psisko, dom - domeczek - domisko, kot - kotek - kocisko, koń - konik - konisko.

3. Uogólnianie - zastępowanie w zdaniach kilku wyrazów jednym:
  • Ania  z rodzicami zwiedziła Kraków, Warszawę i Gdańsk.
      Ania z rodzicami zwiedziła kilka ........
  • W domu Wojtka hoduje się kanarki, rybki i kota.
       W domu Wojtka hoduje się różne .......
  • Wakacje trwają cały lipiec i sierpień.
       Wakacje trwają dwa ........
  • Na łące rosną rumianki, koniczyna i maki.
       Na łące rosną różne ........

4. Wstawianie odpowiedniego wyrazu (na, ze, do, z): Janek wyszedł .... szkoły. Poszedł potem ... swojego kolegi. .... Maćkiem poszli .... boisko.

5. Opowiedzcie, jak ustawione są meble, zabawki lub książki w pokoju. Zacznijcie na przykład tak: Pod oknem stoi małe biurko. Po jego prawej stronie, pod ścianą stoi fotel. Na fotelu leży poduszka.

6. Układanie zdań z koniecznością zastosowania przyimków: jedna osoba układa kilka przedmiotów, druga osoba układa zdania na temat tego jak te przedmioty są położone (np. Na kapeluszu leży apaszka, a pod nimi są rękawiczki). Spróbuj ułożyć inne zdanie dotyczące tej samej sytuacji (np. Na rękawiczkach leży apaszka i kapelusz. Kapelusz leży pod apaszką i na rękawiczkach.)

7. Układanie przedmiotów według usłyszanej instrukcji: Na zeszycie połóż ołówek, a pod zeszytem książkę. Pod książką połóż ołówek i zeszyt. 
Inną odmianą tej zabawy może być układanie po stronie prawej, lewej, na górze, na dole: Na środku stołu połóż czerwony kwadrat. Po jego lewej stronie połóż żółty trójkąt, a pod trójkątem białe koło. Nad czerwonym kwadratem połóż niebieskie koło.

8. Rysowanie ilustracji do zdań (może być na małych karteczkach): Pada deszcz. Z kranu kapie woda. Dziewczynka ma parasol. Tu mieszka krasnal. 

Mam nadzieję, że uda Wam się wykorzystać te i inne zabawy słowami (poprzednie posty tututututaj). Jeśli tak, dajcie znać, co u Was sprawdziło się najbardziej.

Pozdrawiam, przygotowując się do ferii - Elwidu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz