Elwidu

Elwidu

czwartek, 17 listopada 2016

Nieźle nadziane

Pierogi z cebulką.jpg

Pierogi, pierożki... Kto ich nie lubi? Nie widzę... My kochamy pierogi! Ponieważ każdy ma swoje ulubione smaki, więc gdy już rozkładam stolnicę, to robię je w dużych ilościach (ok. 250 szt) i mrożę, żeby mieć zapas. Był taki czas, gdy poszukiwałam najróżniejszych farszów do pierogów. Okazało się, że jeśli dobrze rozejrzeć się dookoła (czytaj: po rodzinie i znajomych), można znaleźć kilkanaście różnych odmian. W moim rodzinnym domu od zawsze były pierogi ruskie: ser biały, ziemniaki i smażona cebulka - teraz są to ulubione pierogi moich Dzieci - mam wrażenie, że mogłyby jeść je trzy razy dziennie ;) Drugim typem były i są pierogi z białym serem: biały ser, jajko i cukier - pychotka z roztopionym masełkiem... mmmmm... rozmarzyłam się... Inne, które pamiętam z dzieciństwa i towarzyszą mi do tej pory, to pierogi z kapustą kiszoną i grzybami, doprawione pikantnie. No i oczywiście pierogi z owocami: truskawki, jagody, jabłka, polane słodką śmietanką... Rewelacja! Po zamieszkaniu na mojej Wsi, okazało się, że lokalnym przysmakiem są pierogi z bobem (lub bobrem, jak mówią niektórzy ;) - bób ugotowany (może być obrany ze skórek, ale kto by się tam bawił), zmielony w maszynce, do tego podsmażona cebulka i boczek - wymieszać i doprawić do smaku. I jeszcze pierogi z kaszą gryczaną i serem: gotujemy kaszę gryczaną (1 szkl. kaszy, 1 szkl. wody, 1 szkl. mleka), mieszamy z serem białym w proporcji 1:1, do tego cukier waniliowy, jajko, szczypta soli i cukier.
A gdy poszukiwałam pomysłów na farsz w necie, najbardziej spodobały mi się takie pomysły:
  • farsz z pieczarkami i kapustą: usmażyć pieczarki drobniutko pokrojone z cebulą na masełku, przyprawić odrobiną wegety. kapustę utrzeć na tarce i dusić na patelni na tłuszczu, podlewając wodą. Potem połączyć z pieczarkami,
  • farsz szpinakowy: szpinak poddusić z solą, pieprzem, czosnkiem i jajkiem, mocniej doprawić. Można dodać mięsa mielonego. Ciasto na pierogi zrobić trochę grubsze, bo farsz może być mokry,
  • inna wersja farszu szpinakowego: szpinak poddusić z solą, pieprzem i czosnkiem. Przestudzony wymieszać z rozkruszoną fetą,
  • farsz pizzowy: szynka drobno posiekana, starty żółty ser i oregana połączone ketchupem,
  • farsz z tartymi ziemniakami (czyli pierogi z plackami ziemniaczanymi): 7 - 8 ziemniaków zetrzeć jak na placki ziemniaczane, dokładnie odcisnąć (można dodać skrobię po ustaniu płynu). Połączyć z drobniutko posiekanym boczkiem i smażoną na maśle cebulą, doprawić do smaku. Pierogi gotować ok. 25 minut na wolnym ogniu. Podawać polane stopionym masłem i z kwaśną śmietaną lub z topioną słoniną czy boczkiem, albo ze smażoną cebulką,
  • farsz z jajkami: 3 jajka ugotować na twardo, drobno posiekać. Posiekać drobno 12 dag chudego boczku, wymieszać z jajkami, doprawić do smaku. Dodać podsmażoną cebulę.
Ciągle sobie powtarzam, że kiedyś wypróbuję wszystkie te farsze, ale zwykle i tak kończy się na pierogach ruskich, z białym serem oraz z kapustą kiszoną i grzybami...

A jakie Wy macie ulubione farsze pierogowe? Może jeszcze inne niż te, które ja podałam? Jakie są farsze w Waszej okolicy, a jakie w Waszej pamięci z dzieciństwa? Takie jak moje, czy jakieś inne?  Dajcie znać w komentarzach.

Pozdrawiam zapierogowana - Elwidu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz